ジェニファー・ブライアン / Jennifer Bryan (『ベター・コール・ソウル』コスチューム・デザイナー / Costume Designer of "Better Call Saul")

ジェニファー・ブライアン / Jennifer Bryan (『ベター・コール・ソウル』コスチューム・デザイナー / Costume Designer of "Better Call Saul")

Q1. ジャマイカで生まれ育ったことが現在のコスチューム・デザインの仕事に影響を与えていると思いますか? 特に美学に関して、他に影響があれば教えてください。
Having been born and raised in Jamaica, do you think that has influenced your current work for costume design in any way? Specifically, in terms of aesthetics, or if there are other aspects, could you please share them?

意識的に現在のプロジェクトに影響を及ぼしているとは思いませんが、大まかに言えば、ジャマイカで育ったことで、衣服のスタイルについて世界的な広い視野を持つことができたので、伝統的なアメリカの洋服の着方に縛られることはありませんでした。
I don’t think it consciously influences current projects, but broadly  speaking, growing up in Jamaica  gave me a wide global view of clothing styles, so I wasn’t restricted to traditional American ways of wearing western clothing.

Q2. コスチュームデザイナーになると決意した最大のきっかけは何でしたか?
What was the biggest catalyst that led you to become a costume designer?

大学で科学の学位を目指して勉強していた時、突然専攻を芸術とデザインに変更しました。私にとって最高の決断でした!
When I was in university and working towards a degree in science, I suddenly switched my major to art and design- the best thing I ever did!

Q3. 現在、アメリカの西海岸に暮らしていますか? お気に入りの場所はどこですか?
Are you currently living on the West Coast of the United States?
What is your favorite place there?

現在はロサンゼルスに暮らしていて、私のお気に入りの場所は私の裏庭です! なぜかと言うと、主にニューメキシコ州アルバカーキ、ジョージア州アトランタ、その他のアメリカ各地、最近はイギリスでのロケで多くの時間を過ごしているからです。
I currently live in Los Angeles, and my favorite place is my backyard! Because I spend a lot of time on location mostly in Albuquerque, New Mexico, Atlanta, Georgia, and other parts of United States and most recently in the United Kingdom.

Q4. 『Breaking Bad(ブレイキング・バッド)』のファイナル・シーズンと『Better Call Saul(ベター・コール・ソウル)』の全シーズンでのコスチューム・デザインの仕事において、いちばん記憶に残っていること、特に挑戦的だったエピソードは何ですか?
What were the most memorable aspects of your costume design work in the final season of "Breaking Bad" and throughout all seasons of "Better Call Saul," as well as any particularly challenging episodes?

オー・マイ・グッドネス! 『ブレイキング・バッド』には印象的な場面がたくさんあります。有名な黄色の防護服を再度デザインして、それがそのショーでとても象徴的になりました。もちろん『ベター・コール・ソウル』での、ソウルの素晴らしい衣装もそうです。彼のネクタイや奇抜な色のシャツをどこで手に入れたのか、世界中からいまだにメールが届きます! 彼のネクタイのほとんどは一点ものです。それは私がデザインしたからです。他のネクタイは、ヴィンテージ・コレクションから見つけました。また、ナチョ、トゥコ、ラロ・サラマンカや、メキシコのカルテルの全員のシャツを決めることも楽しかったです。
Oh my goodness! They are so many memorable moments in Breaking Bad. I redesigned the famous yellow hazmat suits that become so iconic with that show, and of course, in Better Call Saul, the amazing outfits of Saul. You be surprised I still get emails from all over the world, fans wanting to know where did I get his ties and wildly colored shirts! Most of his ties are one of a kind because I designed them other ties, I found in vintage collections. I also had a lot of fun, deciding the shirts of The Cousins, Nacho, Tuco, Lalo Salamanca and all of the Mexican cartel.

Q5. コスチューム・デザインのプロジェクトに携わる時、リサーチや制作プロセスで最も重要な点は何でしょうか? 例えば、2002年の世界を舞台にした『ブレイキング・バッド』のプリクエル(前日譚)の『ベター・コール・ソウル』では、ジミーやキムのようなキャラクターに説得力を持たせて、観客を違和感なく2002年に引き戻すことが課題ですよね。衣装デザイナーとして想像力を駆使すること以外に、この目標を達成するためにどういった点に重点を置いていますか?
When working on costume design projects, what is the most important aspect in terms of research and production processes? For example, in the case of "Better Call Saul," a prequel to "Breaking Bad" set in the world of 2002, the challenge lies in giving characters like Jimmy and Kim convincing authenticity, seamlessly transporting the audience back to the year 2002 without any sense of dissonance. Apart from utilizing imagination as a costume designer, what other aspects do you focus on to achieve this goal?

リサーチから始まり、脚本を分解し、脚本家とディスカッションを重ね、さらに打ち合わせを重ね、color story(カラー・ストーリー)を練り上げ、キャラクターを分解する共同作業を行います。視覚的ではないものの、スケッチを始めたりコスチュームを選んだりする前に多くの下準備が必要でこれらはショーを成功させるための基盤となります。
It starts with research, breaking down Scripts and having discussions with the writers, and more meetings and  developing a color story,  Character breakdown collaborations with Research is a foundation for a successful show even though it is not visual it requires a lot of groundwork before I begin to sketch or shop costumes.

 

 

Jimmy Tries To Get Fired | Inflatable | Better Call Saul

 

Q6.  過去のインタビューで、駆け出しの弁護士のジミーのために茶色のダブルブレストのスーツをデザインしたことについて話していましたね。後にジミーのパートナー、そして妻となるキムの衣装デザインについて、最も注目すべき点を詳しく教えてください。
In your past interview, you spoke about designing a brown double-breasted suit for the fledgling lawyer Jimmy. Could you elaborate on the most noteworthy aspects of the costume design for Kim, who later becomes Jimmy's partner and then wife?

番組開始当初、私はレア・シーホーンと何度も話し合い、「ベター・コール・ソウル」のキャラクター、キム・ウェクスラーが着るべき服を一緒に研究しました。キムはメールルームから法律のキャリアをスタートさせたので、彼女の衣装をできるだけ経済的に見えるようにして、高価には見えないけれど賢くプロフェッショナルに見えるような衣装を選びました。キムはデパートで彼女のスーツやビジネスドレスを買っています。私は若くて将来有望な弁護士として、彼女の服装にそういうリアルな側面を持たせたかったのです。
At the start of the show, I had many conversations with Rhea Seehorn, and together we developed what their character Kim Wexler should wear.. Kim starts her legal career from the mail room so we wanted to make her outfits look as economical as possible not looking very expensive, but smart and professional Kim shopped for her suits and business dresses at a department store.I wanted a realistic aspect of  her clothing as a young up-and-coming lawyer. 

Q7. コスチューム・デザイナーとして、他のコスチューム・デザイナーの映画やドラマで特に印象的に感じたり、インスピレーションを受けたものはありますか?
As a costume designer, are there any movies or dramas by other costume designers that you found particularly impressive or inspiring?

最近、コスチュームデザインとプロダクションデザインに感銘を受けたのは2つのショー、『SHOGUN 将軍』と『ギルデッド・エイジ』に夢中になりました。
Recently, I binged on two shows that I was  impressed with the costume design and production design, Shogun, and the Gilded Age.

Q8.  一日のうち、どんな活動をしている時にアイデアが浮かんだり、創造性が高まったりしますか?
During what activities throughout the day do you find ideas coming to you or creativity flourishing?

ヘビーなリサーチを重ねること以外では、私のインスピレーションがどこから来るか本当にわかりません! 人々がどのように自分を変身させたり、あるいは身に着けているもので、人生の状態やその日の気分についてメッセージを発しているのか観察する「ピープル・ウォッチ」が好きです。
Outside of doing heavy research, I never really know where my inspiration is going to come from! I like to “people watch” to observe how people transform themselves or send messages of their status in life or how they are feeling that day with what they’re wearing.

Q9. あなたの人生において思いがけない偶然の出来事で印象に残っているものは何ですか?
What are some of the most unexpected coincidences in your life that have left a lasting impression on you?

私は偶然というものを信じていません! 私は実現しようとする意志を信じています。私は「ブレイキング・バッド」のデザインを実現しようと取り組み、実際にそれは起きたのです!
I really don’t believe in coincidences! I believe in manifestations.I manifested designing “Breaking Bad” and it happened!

Q10. いちばん長く持っている服やアクセサリーは何ですか?
What is an item of clothing or an item of accessories you’ve had the longest?

私の高校の制服です!
My high school uniform!

Q11. 長い旅行に出るとして、3冊しか本を持っていけないとしたら、何を持って行きますか?
If you were going on a long trip and could only take three books with you, what would you take?

マーロン・ジェイムズの『七つの殺人に関する簡潔な記録(A Brief History of Seven Killings)』と本棚にあるまだ読んでいない本! そこから2冊だけ持って、あの島に行きます!
“A brief history of Seven Killings” by Marlon James and anything on my bookshelf that I haven read as yet! I’d just grab two more books and get to that island!

 

Saul's House Raided | Wine And Roses | Better Call Saul 

  

ジェニファー・ブライアン(コスチューム・デザイナー)
ジャマイカ育ちのジェニファー・ブライアンは、服、スタイル、ファッション、デザインの歴史に魅了されてきた。彼女の情熱は彼女をニューヨークのFITとブルックリンのプラットインスティテュートへと導き、ファッションマーチャンダイジングの学位を取得。その後、映画やテレビの芸術界に才能を注ぎこんできた。コスチューム・スーパーバイザーとして、ジェニファーはブロードウェイの多くのプロダクションで才能と細部への鋭い目を磨いた。特に記憶に残るのは『ザ・ウィズ』、ピーター・パン王様と私といったトニー賞受賞作。キャリア初期には、フランシス・フォード・コッポラのザ・コットンクラブ、マーティン・スコセッシの『グッドフェローズ、スパイク・リーのジャングル・フィーバー、ジョン・ランディスのカミング・トゥ・アメリカといった名だたる監督の映画に携わった。まもなくして、ジェニファーはプロデューサーや監督から注目を集め、彼らの作品でコスチューム・デザイナーとして起用された。ジェシカ・アルバ主演のカルトドラマダーク・エンジェルは、ジェニファーを速いペースのエピソードTVドラマの世界へと導いた。この分野で、彼女はヴァンパイア・ダイアリーズオリジナルズの16世紀の衣装の真実性から、ミュージックビデオのエッジの効いたストリートファッションに至るまで、新しいコンセプトの創造に触発され、挑戦してきた。ヴィンス・ギリガンにより、ブレイキング・バッドの最終シーズンのデザインを任された彼女は、この象徴的なプロジェクトでコスチュームデザイナーギルドのノミネーションを獲得。そして、彼女はスムーズにベター・コール・ソウルの全6シーズン、最終シーズンのデザインへと移行した。その後もジェニファーはさまざまなドラマやプロジェクトでコスチューム・デザインを精力的な仕事を行っている。
https://www.jenniferbryandesigns.com/

Jennifer Bryan (Costume Designer)
Jennifer has been bringing her talents to the film and television arts. Growing up in Jamaica, she was drawn to the history of clothing, style, fashion and design. Her passions brought her to New York’s FIT and Pratt Institute, in Brooklyn, where she earned her degree in Fashion Merchandising. While a Costume Supervisor, Jennifer honed her talent and her keen eye for detail on many Broadway productions. Among the most memorable are Tony award winners “The Wiz,” “Peter Pan” and “The King and I”. Early in her career, she worked on the films of such luminaries as directors Francis Ford Coppola’s “The Cotton Club”, Martin Scorsese’s “Goodfellas”, Spike Lee’s “Jungle Fever”, and John Landis’s “Coming to America”. It wasn’t long before Jennifer caught the attention of producers and directors who hired her as the Costume Designer on their productions. The cult drama “Dark Angel” starring Jessica Alba placed Jennifer in the fast- paced arena of episodic television. It is in this space, that she has been inspired and challenged to create new concepts ranging from the authenticity of 16th Century clothing in “The Vampire Diaries” and “The Originals” to the edgy street fashions of music videos. None other than Vince Gilligan tapped Jennifer to design the final season of “Breaking Bad”. It was on this iconic project that she garnered a Costume Designer Guild nomination. And seamlessly, Jennifer transitioned to design the spinoff “Better Call Saul” in its sixth and final season. Jennifer continues to energetically work on costume design for various dramas and projects.
https://www.jenniferbryandesigns.com/

 

ベター・コール・ソウル』をNetflixで観るhttps://bit.ly/StreamBetterCallSaulNow

“Better Call Saul”

COSTUME DESIGNER: Jennifer Bryan(ジェニファー・ブライアン)
EXECUTIVE PRODUCERS: Vince Gilligan(ヴィンス・ギリガン), Peter Gould(ピーター・グールド), Mark Johnson(マーク・ジョンソン), Melissa Bernstein,(メリッサ・ベルンスタイン)、Thomas Schnauz(トーマス・シュナウツ)、Gennifer Hutchison(ジェニファー・ハッチソン)、Diane Mercer(ダイアン・マーサー)、Alison Tatlock(アリソン・タトロック)、Michael Morris(マイケル・モリス)
PRODUCERS: Bob Odenkirk(ボブ・オデンカーク)、Nina Jack(ニーナ・ジャック)、Diane Mercer(ダイアン・マーサー)、Robin Sweet(ロビン・スウィーート)、Gordon Smith(ゴードン・スミス)、Jonathan Glatzer(ジョナサン・グラッツァー)
STARRING: Bob Odenkirk(ボブ・オデンカーク)、Rhea Seehorn(レイ・シーホーン)、ジョナサン・バンクス(Jonathan Banks)、マイケル・マッキーン(Michael McKean)、パトリック・ファビアン(Patrick Fabian)、マイケル・マンド(Michael Mando)、トニー・ダルトン(Tony Dalton)、ジャンカルロ・エスポジート(Giancarlo Esposito)、ダニエル・モンカダ(Daniel Moncada)、ルイス・モンカダ(Luis Moncada)
THEME MUSIC: Little Barrie(リトル・バーリー)
COMPOSER: Dave Porter(デイヴ・ポーター)
PRODUCTION: Sony Pictures Television(ソニー・ピクチャーズ テレビジョン)、High Bridge Productions(ハイ・ブリッジ・プロダクションズ)、Crystal Diner Productions(クリスタル・ダイナー・プロダクションズ)、Gran Via Productions(グラン・ヴィア・プロダクションズ)
NETWORK: AMC

Photo by courtesy of Jennifer Bryan

Back to blog